Malah
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir juga pernah menangis kononnya sedih apabila
Proton dikatakan dijual dan seolah ianya merugikan rakyat.
Selain
kejayaan menaikkan jualan yang sebahagian besarnya adalah disebabkan kenaikan
jualan variasi SUV Proton iaitu X70, Proton juga berjaya menurunkan 30% kos
barangan yang dibekalkan oleh vendor-vendor lama Proton.
Rupa-rupanya
vendor menjual part 30% melebihi harga pasaran kepada Proton
Ketika
tu, portal-portal media mengkritik Proton seolah pemilik baharu daripada China
itu cuba mengacau periuk nasi vendor-vendor tempatan kononnya untuk menukar
kepada pembekal daripada China.
Kemudian
Proton mempromosikan kepada pengusaha service centre mereka supaya menaiktaraf
daripada menawarkan servis 2S (jualan dan servis) kepada 4S (jualan, servis, alat
ganti dan semburan cat) yang memerlukan pelaburan modal daripada pengusaha
vendor.
Ketika
itu juga ada media yang mengkritik usaha itu kononnya menindas dan memaksa
pengusaha service centre proton untuk menaiktaraf kepada 4S.
Ironinya,
usaha itu adalah untuk mempersiapkan pusat servis Proton supaya lebih
kompetitif berbanding syarikat-syarikat pesaing yang lain
Apa
yang penting, kerjasama Proton-Geely tidak akan terhasil jika ianya tidak dimaterialisasikan
oleh Datuk Seri Najib Razak.
Kerajaan
Barisan Nasional ketika itu memberikan syarat kepada Proton supaya mencari
rakan pakar untuk bekerjasama sebelum mendapat kelulusan kerajaan berhubung
RM1.5 billion softloan kepada Proton.
Kerajaan
BN ketika itu berpuas hati mendengar plan jangka panjang Geely yang hanya
memerlukan 49% pegangan. Berbanding syarikat lain memerlukan hak pegangan lebih
daripada 50% jika ianya melibatkan pemindahan teknologi.
Sekarang
adalah masa untuk menuai kejayaan Proton, sehinggakan kerajaan Pakatan Harapan
menjadikan Proton sebagai kereta rasmi APEC2020 lantas membuktikan tuduhan
menjual Proton seolah menjual negara adalah fitnah semata-mata.
No comments:
Post a Comment