Friday 18 December 2020

PEPATAH MELAYU BERKAITAN REZEKI

 
Dalam pepatah dan peribahasa Melayu ada banyak yang berkaitan dengan rezeki. Pepatah itu banyak memberi pengajaran dan peringatan kepada kita untuk direnungkan.

Antara pepatah dan peribahasa berkaitan rezeki:
- "Rezeki secupak tidak akan jadi segantang"; bermaksud rezeki banyak atau sedikit sudah ditentukan Tuhan.
- "Rezeki harimau'; bermaksud, sewaktu ada makanan banyak dan berjenis-jenis.
- "Rezeki jangan ditolak"; bermaksud untung jangan dibuang (dibiarkan terlepas).
- "Rezeki mahal"; bermaksud susah mencari penghidupan, jarang mendapat keuntungan.
- "Rezeki helang tidak akan dapat dimakan oleh musang"; maksudnya semua orang ada kemujurannya masing-masing yang ditetapkan oleh Allah, keuntungan seseorang tidak boleh direbut oleh orang lain.
- Ada nyawa ada rezeki bermaksud asal masih hidup, tentu akan beroleh rezeki.
- Jangan memangku ayam jantan, baik memangku ayam betina bermaksud rezeki yang halal itu lebih baik daripada rezeki yang haram.

Begitulah mendalam dan luasnya tafsiran rezeki daripada kaca mata dan budaya orang Melayu, dengan pandangan penuh bijaksana untuk direnungi oleh generasi akan datang sebagai panduan dalam kehidupan.

Berusahalah untuk mencari rezeki halal lagi diberkati. Balasan pahala besar dijanjikan Allah kepada mereka yang berusaha mencari rezeki.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Allah berfirman kepada malaikat pembahagi (pengedar) rezeki kepada bani Adam: 

"Mana satu hamba-Ku yang kamu temui menuju harapannya kepada Aku semata- maka jaminkanlah rezekinya di langit dan bumi. Dan mana satu hamba-Ku yang kamu temui sedang mencari rezekinya, sesungguhnya dia sedang menuntut keadilan, maka lorongkanlah jalan-jalannya tetapi jika dia menuntut selain dari itu, maka biarkanlah antara mereka dengan apa yang mereka tuntut itu, kelak mereka tidak akan memperoleh lebih daripada apa yang Aku tentukan untuk mereka itu.” (Hadis riwayat Abu Naim).

No comments:

Post a Comment