Tren CR200J digunakan untuk laluan kereta
api Boten–Vientiane atau lebih dikenali sebagai laluan China–Laos sepanjang
414 kilometer yang merupakan salah satu projek utama "One Belt One
Road" yang diketuai oleh China.
CR200J Fuxing ialah set kereta api buatan China.
Kelajuan CR200J adalah paling perlahan dalam siri Fuxing, dan satu-satunya siri
Fuxing yang direka untuk kereta api sedia ada di bawah 200 km/j dan bukannya kereta
api berkelajuan tinggi yang lebih laju,
Kereta api ini direka dan dihasilkan bersama oleh enam syarikat di bawah China Railway and Rolling Stock Corporations (CRRC).
Kereta api ini direka dan dihasilkan bersama oleh enam syarikat di bawah China Railway and Rolling Stock Corporations (CRRC).
Unit-unit ini digelar Green EMU atau Hulk oleh media Cina, atau "tong sampah" di kalangan komuniti peminat kereta api kerana penampilannya yang hijau.
Pembangunan CR200J dimulakan oleh Perbadanan Kereta Api China untuk mewujudkan kereta api berkelajuan tinggi yang berpatutan, menjimatkan dan cekap.
Pembangunan bermula pada 28 Ogos 2015. Prototaip pertama mula diuji pada 27 April 2017. Pelbagai set kereta api telah dihantar ke China Railway Chengdu Group untuk ujian dinamik pada kereta api Chengdu-Chongqing, kereta api Chongqing-Lanzhou, dan kereta api berkelajuan tinggi Chongqing-Guiyang antara 17 Disember 2017 dan 4 Januari 2018.
Terdapat pelbagai varian siri CR200J yang dibuat oleh anak syarikat Kereta Api China milik kerajaan yang berbeza, dan varian ini dikehendaki mengikuti falsafah reka bentuk EMU Standard China, sekali gus memastikan setiap varian CR200J boleh serasi antara satu sama lain.
Satu lagi pusingan ujian telah selesai pada 5 Ogos 2018. Pada 5 Januari 2019, China Railway mengumumkan beberapa laluan perkhidmatan baru, dan CR200J telah dimasukkan ke dalam perkhidmatan secara rasmi.
CR200J berkongsi sistem transmisi dan motor yang serupa dengan set kereta api siri Fuxing yang lain walaupun kelajuan operasi yang lebih rendah. Semua set kereta api CR200J dicat dengan warna hijau, mengingatkan kereta api berkulit hijau generasi terdahulu China.
Reka bentuk dalaman mengikut reka bentuk kereta api CR400 Fuxing EMU, dan ia dilengkapi dengan soket elektrik individu, sambungan Wi-Fi, dan ruang kaki yang lebih besar.
No comments:
Post a Comment