Firman Allah dalam surah al-Anam, ayat 119 bermaksud: “Sedang Dia (Allah)
telah jelaskan kepada kamu apa-apa yang diharamkan-Nya ke atas kamu, kecuali
apabila yang terpaksa.”
Islam mengharuskan berdusta semata-mata untuk tujuan kebaikan. Sabda
Rasulullah bermaksud: “Tidaklah termasuk pendusta, orang yang berusaha
mendamaikan perselisihan antara manusia, dan menghasilkan yang baik.” - (Hadis
riwayat Bukhari dan Muslim).
Dalam hadis diriwayatkan Muslim dari Ummu Kaltsum menjelaskan beliau
(Kaltsum) belum pernah mendengar adanya keringanan (diharuskan) dalam hal
pendustaan biarpun sedikitpun, kecuali dalam tiga perkara iaitu dalam hal
peperangan, mewujudkan perdamaian dalam masyarakat dan hubungan rumahtangga
untuk mengekalkan kebahagiaan.
Pembohongan dalam peperangan dibenarkan kerana ia strategi untuk memenangi
peperangan. Rasulullah merupakan panglima perang yang bijak merancang strategi.
Contohnya, dalam usaha menguasai kota Makkah pada tahun kelapan Hijrah, baginda
melakukan tipu muslihat paling berkesan.
Ketika Rasulullah memimpin angkatan perang menuju ke Makkah, baginda tidak
menggaunakan jalan biasa menuju ke Makkah. Sebab itu, puak Musyrikin di Makkah
tidak menduga angkatan perang itu menuju ke Makkah. Mereka hanya mengetahui
apabila angkatan perang telah berada berhampiran kota.
Ketika bemalam di luar kota, tentera Islam memasang sekian banyak unggun
api bagi mengelirukan musuh jumlah sebenar tentera Islam. Puak musyrikin yang
mengintip kekuatan tenterta Islam menyangka jumlahnya mungkin mencecah lebih
tiga atau empat puluh ribu orang, sedangkan jumlah sebenarnya hanya 10,000
orang.
Disebabkan terlalu yakin jumlah tentera Islam terlalu ramai dan tiada
persiapan perang di pihak Musyrikin, maka pihak Musyrikin telah mengaku kalah
dan membiarkan tentera Islam menguasai kota Makkah dengan mudah.
Dalam peperangan Khandak, Rasulullah menggunakan Naeem bin Masud
al-Ghatfani untuk memecah belahkan kesatuan pihak musuh dengan menyebarkan
berita palsu.
Pembohongan Naeem
ternyata berjaya melemahkan kekuatan tentera musuh apabila wujud perasaan
curiga tentang kesetiaan pakataan. Kedudukan musuh yang
tidak bersatu memudahkan tentera Islam memenangi peperangan tersebut.
Situasi diharuskan berbohong berkaitan kepentingan masyarakat ialah
menyatakan sesuatu yang difikirkan akan mendatangkan kebaikan bersama. Kita
diharuskan berbohong sebagai mengelak berlaku perkara tidak diingini.
Umpamanya, kita mendengar individu atau kumpulan mengatakan perihal
keburukan individu atau kumpulan lain yang sememangnya kita mengetahuinya
betul. Untuk mengelak cakap-cakap itu merebak dan kemungkinan berlaku
persengketaan, maka harus kita berbohong bahawa apa diperkatakan itu tidak
benar.
Sebagai orang tengah dalam pertelingkahan kita tersempit dengan desakan
pihak ingin mengetahui perkara diperkatakan pihak berlawanan. Kita mengetahui
tentang kata-kata buruk dilempar kedua-dua pihak. Dalam hal ini, kita harus
berbohong mengatakan kedua-duanya tidak mengatakan perihal keburukan.
Ibu bapa perlu menjauhkan kebiasaan berjanji bohong kepada anak-anak. Ibu bapa biasa berjanji sebagai satu cara
memujuk anak. Dalam keadaan terdesak, keharusan berjanji bohong masih boleh
diterima pakai.
Tetapi, jika setiap kali berjanji terkandung maksud bohong, ia satu
perbuatan keji. Dalam kes berjanji
bohong dilakukan ibu bapa terhadap anak-anak, perbuatan tersebut seperti
mendidik anak bersifat bohong.
Amat penting bagi ibu bapa mendidik anak agar menjauhi sifat
berbohong. Didikan paling berkesan agar
anak tidak berbohong ialah ibu bapa sendiri tidak berbohong. Menakut-nakutkan
anak dengan sesuatu yang tidak wujud juga satu pembohongan.
No comments:
Post a Comment