Mendekatkan jarak dan mengurangkan masa
perjalanan menjadi matlamat sesuatu projek lebuh raya mahupun jajaran jalan
raya baru. Begitu juga pembinaan Jalan Pintasan Rawang (Rawang Bypass) yang
menghubungkan Serendah ke Rawang sejauh 23 kilometer.
Jalan Pintasan Rawang Jalan Persekutuan 37
juga dikenali sebagai Lebuh raya Rawang–Serendah dibuka kepada lalu lintas pada
28 November 2017. Pembinaan Jalan Pintasan Rawang berharga RM628 juta bermula
pada 16 Julai 2005. Ia menampilkan sebatang jejambat sepanjang 2.7 km dengan
tiang tertingginya 58.2 meter.
Projek pembinaan lubuh raya ini merupakan
antara yang terkompleks di dalam sejarah pembinaan lebuh raya di Malaysia dan
juga merupakan yang paling kompleks dari pada segi penentuan bahagian
ketinggian jajaran.
Menariknya projek ini kerana di sepanjang
laluan ini, pengguna lebuh raya akan berada separas puncak pokok atau
lebih tinggi bergantung pada kawasan dan selain itu juga akan melalui bawah
talian kabel pencawang elektrik.
Laluan ini penting memendek waktu
perjalanan pada waktu puncak ke Kuala Lumpur dari 2 jam kepada 30 minit sahaja.
Ia juga mampu menaik pembangunan di Serendah, Batang Kali dan Tanjung Malim.
Laluan ini dibina merentasi Taman Warisan
Selangor, yang padat dengan hutan. Ia unik kerana ditiang sehingga 60 meter
tinggi dan dibina tidak lurus bagi meminimakan kesan kerosakan terhadap
ekosistem Taman Warisan Negeri Selangor di mana setiap pokok perlu dielak seberapa
banyak yang mungkin daripada terkorban. Antara spesis pokok terpenting terdapat
di kawasan ini ialah merawan kanching.
Merawan kanching atau giam kanching
merupakan khazanah bumi negara yang hanya tumbuh di negara kita dalam satu
kelompok kecil di sebuah hutan di Selangor. Pokok ini tidak terdapat di
negara-negara lain, dan bilangannya yang kecil, menjadikannya di antara spesis
flora dunia yang terancam.
No comments:
Post a Comment