Bahasa Jiwa Bangsa. Ungkapan itu bukti
pentingnya bahasa kebangsaan sebagai identiti kepada sesebuah negara bangsa.
Kita kenal sesuatu kaum dan negara berdasarkan bahasa yang dituturkan.
Maka, amat janggal jika ada penduduk bertaraf warganegara tetapi tidak boleh
memahami dan tidak boleh bertutur dalam bahasa kebangsaan negaranya. Kalau
tidak boleh menulis dan tidak boleh membaca, kira boleh terimalah kerana
dikategorikan sebagai buta huruf.
Tiada alasan boleh dijadikan sebab
warganegara tidak boleh fasih bahasa kebangsaan negara masing-masing. Itu
adalah bahasa yang didengari dan dituturkan setiap masa.
Jika penduduk asing yang tinggal beberapa
tahun di sesebuah negara sudah fasih berbahasa kebangsaan di negara berkenaan,
mengapa pula warganegara sendiri yang dilahirkan dan tinggal di negara sejak
berpuluh-puluh tahun tidak fasih bahasa kebangsaan.
Cara kuasai bahasa kebangsaan ialah dengan menggunakan
dalam percakapan seharian. Lakukan dengan ikhlas dan penuh minat. Jadikan ia
sebagai perkara penting dalam kehidupan seharian. Jangan menolak untuk
menggunakan bahasa kebangsaan.
Sebenarnya, tidak keterlaluan jika setiap
warganegara diwajibkan fasih berbahasa kebangsaan. Tanpa memiliki kemahiran
itu, wajar hak mereka ditarik atau disekat, sebagai contohnya tidak layak untuk
mengundi dalam pilihan raya.
Tindakan itu bukan satu hukuman, tetapi
untuk mendidik rakyat agar fasih berbahasa kebangsaan. Bukan sukar untuk
menguasai dan memahami bahasa kebangsaan kerana ia digunakan dalam semua urusan
kehidupan seharian.
Jika penduduk asing boleh menguasainya dalam
masa singkat, apa pula alasan warganegara untuk berhujah sukar menguasai bahasa
kebangsaan.
Para pengasas negara ini ketika menggubal
Dasar Pelajaran Kebangsaan dan Penyata Razak telah memperkenalkan konsep satu
aliran persekolahan dikenali sebagai sekolah kebangsaan berlandaskan premis
bahawa sekolah adalah sebaik-baik tempat untuk menyatupadukan rakyat yang
terdiri daripada pelbagai latar belakang, agar dapat saling mengenali, saling
memahami dan saling menghormati antara satu sama lain, lantas menjalin hubungan
harmoni sejak daripada usia remaja.
Namun dinamik yang berlaku pada kemudian hari, telah menampilkan pelbagai
cabaran baharu yang memerlukan beberapa pengubahsuaian dilakukan. Sekolah
vernakular lalu diberikan kebenaran untuk terus beroperasi.
Pendirian terbuka kerajaan ini wajib
dihargai dengan membuktikan bahawa premis mahu menjadikan sekolah sebagai
tapak memupuk perpaduan masih dapat dilaksanakan melalui sekolah vernakular.
Keupayaan berkomunikasi antara rakyat
pelbagai kaum adalah prasyarat kepada kemungkinan berlakunya interaksi. Bahasa
adalah medium yang dapat menjalinkan dan merapatkan hubungan manusia.
Keupayaan menguasai bahasa pertuturan dan
bahasa penulisan yang sama adalah prasyarat memungkinkan berlakunya komunikasi.
Sekolah vernakular, sewajibnya menunjukkan
komitmen kepada kerajaan dan rakyat di negara ini, bersedia mengambil
tanggungjawab memastikan setiap pelajar yang mengikuti persekolahan di sekolah
vernakular, berupaya menguasai bahasa Malaysia dengan tahap kefasihan yang
setanding atau lebih tinggi daripada pelajar di sekolah kebangsaan.
Usaha untuk memfasihkan setiap pelajar di
sekolah vernakular menguasai bahasa kebangsaan hendaklah diterima sebagai satu
cabaran dan pencapaian pelajar menguasai bahasa kebangsaan, dijadikan salah
satu indeks utama pengukuran pencapaian sekolah.
Kejayaan sekolah vernakular memfasihkan
anak didik mereka menguasai bahasa kebangsaan akan dapat membantu usaha membina
negara bangsa yang bersatu padu di samping turut meminimumkan perasaan tidak
selesa sebahagian masyarakat di negara ini, terhadap sekolah vernakular.
Gambar: Pulau Renjuna
No comments:
Post a Comment