Saturday 14 January 2023

JAMBU MAWAR BERBAU WANGI

 
Buah jambu sudah tidak asing lagi bagi masyarakat Malaysia. Macam-macam jenis jambu banyak terdapat di negara ini, mulai dari jambu air sampai jambu biji. Tak terkecuali dengan buah jambu mawar, si jambu wangi.
 
Bentuk buah jambu mawar ini merupakan kombinasi dari jambu biji dan jambu air. Sekali pandang serupa jambu biji, tetapi bila dikopek serupa dengan jambu air.
 
Buah jambu mawar berbentuk bulat seperti telur dan memiliki mahkota daun kelopak dan juga tangkai putik yang kuat dan tidak mudah gugur.
 
Buah jambu mawar menurut boleh dimakan segar. Isi buahnya tidak sama dengan isi buah jambu air. Lebih kering. Akan tetapi, aromanya cukup khas, seperti mawar.
 
Warna buah ini biasanya kuning, namun ada pula yang berwarna merah muda. Jika dimakan yang terasa di lidah adalah rasa kelat dan sedikit manis buah.
 
Buahnya  dapat disuling untuk memperoleh ‘air mawar’, serupa dengan yang dapat diperoleh dari daun bunga mawar. Daunnya disuling untuk mendapatkan minyak pati yang berguna bagi industri wewangian.
 
Sekalipun rasanya tidak terlalu enak, buah ini kaya manfaat. Jambu mawar sangat cantik untuk dijadikan tanaman hias. Selain itu, kulit kayu dan bijinya dapat juga dimanfaatkan untuk mengubati kencing tidak lawas, demam, dan juga dapat dijadikan ubat penenang.
 
Pohon jambu mawar juga kerap ditanam di taman-taman dan pekarangan sebagai pohon hias (ornamental). Selain itu, bunga-bunganya juga merupakan sumber madu yang baik bagi lebah madu.

No comments:

Post a Comment