Thursday 24 December 2020

CARA RAWAT KUCING MENGGUNA RUMPUT

Kucing tahu merawat diri sendiri bila deman atau sakit. Begitu juga jika ada benda terlekat pada kerongkong atau ada sesuatu seperti bulu tikus melekat pada sistem penghadalaman, kucing ada cara untuk mengatasinya.

Kaedah yang biasa dilakukan oleh kucing ialah dengan makan rumput atau tumbuhan herba. Dengan cara memakan rumput, kucing akan memuntahkan semula benda yang tidak selesa berada di dalam sistem penghadaman. Sebab itu jika kita melihat muntah kucing akan ada bersama-sama rumput.

Salah satu jenis rumput yang baik untuk kesihatan kucing ialah pokok rumput helikopter. Sebab dinamakan rumput helikopter ialah bentuk daun pada bahagian atas seperti bilah kipas helikopter.

Nama lain rumput helikopter ialah rumbut mata lalat. Rumput ini memang banyak tumbuh di kawasan sekitar kita, sama ada di tepi jalan, tanah lapang mahupun di dalam semak.

Selain kucing sendiri pergi mencari pokok rumput mata lalat ini, itupun jika berada di sekitar tempat tinggal, kita boleh membuat penyediaan kepada kucing kesayangan.

Caranya:
- Cabut rumput ni berserta akar sekali.
- Bersihkan betul-betul sehingga tiada tanah melekat pada akar.
- Patah-patahkan atau potong bahagian pokok itu.
- Masuk dalam periuk letak air dalam 3 cawan.
- Panaskan dengan api kecil sampai air rebus tinggal secawan
- Tapiskan dan biar sejuk. Masukkan dalam bekas dan disimpan di dalam peti sejuk.
- Bila nak beri pada kucing ambil sedikit dan rendam dalam air panas untuk hilangkan sejuk dia atau biarkan sehingga suhu bilik.
- Guna picagari dan beri minum sekurang-kurangnya pagi dan malam. 
- Beri minum dari arah tepi mulut sedikit demi sedikit.

2 comments: