Friday 28 May 2021

BAPA MENTUA MAIN DENGAN MENANTU MUDA

Layan ghairah bapa mentua. Kisah bapa mentua masih tenaga kuat bernafsu dan hebat main dengan menantu muda. Peristiwa berlaku ketika suami bertugas di luar kawasan. Si bapa sudah lama tidak main ambil kesempatan ajak menantu lepaskan keinginan. Biarpun mulanya menantu menolak, tetapi terpaksa akur juga akhirnya.

Kisah bapa mentua dapat main dengan menantu ini berlaku disebabkan bapa mentua masih kuat dan cergas. Sebaliknya, jika bapa mentua mengidap penyakit berbahaya, tambah-tambah lagi penyakit kencing manis sehingga kaki kena dipotong, memang tidak berpeluanglah hendak main dengan menantu muda. 

Sebab itu, kalau hendak sihat dan boleh terus main, kenalah jaga kesihatan. Amalkan cara hidup sihat dan menjauhkan perbuatan yang boleh menyebabkan kesihatan terganggu. 

Sekarang ini, banyak orang lelaki menghadapi pelbagai jenis penyakit bahaya. Belumpun usia masuk 40 an, tenaga berkurangan dan tidak mampu main lagi. Niat nak main tu masih ada, tetapi apakan daya, tenaga tidak mampu hendak lakukannya.

Jadi, jangan pandang mudah soal jaga tenaga lelaki. Orang lelaki sebagai ketua keluarga dan pemimpin kepada wanita, mesti sentiasa sihat dan bertenaga.

Kalau nak main dengan isteri pun sudah tidak larat, inikan pula hendak main dengan menantu yang masih muda dan bertenaga. Kalau sudah tidak bertenaga, jangan gatal nak cuba ajak menantu main. 

Opsss... ini kisah mengenai menantu main dengan bapa mentua yang ingin dipaparkan. Kisah bapa mentua main menantu ini diceritkan sendiri oleh menantu muda.

Si menantu bernama Minah, berusia 23 tahun. Usia muda yang penuh tenaga dan keinginan membara.

Bapa mentuanya pula namanya Ali, usia dalam lingkungan 60 tahun. Namun, si bapa mentua yang pastinya sudah tua ini bukan alang-alang tua. Masih bertenaga dan mampu kalahkan tenaga menantu muda.  

Ali tinggal dengan anaknya, Abu iaitu suami kepada Minah, setelah kematian isteri kira-kira setahun lalu. Abu berusia 35 tahun. Dia bertugas sebagai pegawai pemasaran di sebuah syarikat antarabangsa terkemuka.  

Jadi, sudah menjadi kebiasaan dia ditugaskan di luar kawasan, dan kadangkala pergi ke luar negara sehingga berminggu-minggu.

Mengikut cerita Minah, bapa mentuanya masih kuat dan tidak mengidap penyakit bahaya atau kronik. Mungkin amalan kerja kampung dan gaya hidup sihat menyebabkan kesihatan bapa mertuaku terjaga.  

Dia tidak merokok dan mengamalkan makam ulam serta herba asli. Masih sihat dan mampu melakukan tugas seperti kebanyakan orang berusia 40an.

Suatu petang, Minah terkejut apabila bapa mertuanya ajak main. Katanya sudah lama dia tidak main. Gian pula katanya. Minah jadi serba salah. Minah tidak biasa main dengan bapa mertua.  

Tambahan pula keadaan kesihatan Minah tidak mengizinkan. Rasa tidak sedap badan. Banyak kerja yang dilakukan ketika di pejabat dalam tempoh seminggu ini. 

Jadi, Minah jelaskan secara baik kepada bapa mentuanya. Bapa mentuanya terima alasan Minah, tetapi agak kecewa. Dia minta Minah layan keinginannya pada masa lain bila Minah bersedia.  

Minah rasa terperangkap dengan alasan yang diberikan. Terpaksalah Minah setuju untuk main dengannya pada masa lain.

Ceita Minah lagi...

Sejak hari itu aku lihat bapa mentuaku sering melakukan latihan ringan. Dibelinya tongkat ali mentah direbus sendiri untuk mendapat air. Katanya, tongkat ali asli lebih power, biarpun rasanya pahit dan tidak sedap untuk diminum.  

Namun, katanya demi untuk mendapat kekuatan untuk main dengan aku, dia sanggup minum air tongkat ali yang pahit itu.

Bapa mentuaku juga mula makan telur separuh masak bersama dengan madu. Katanya, madu dan telur separuh masak sumber tenaga yang baik untuk lelaki.  

Dia pula mencadangkan agar aku minum air kacip fatimah, Biar pulih kembali tenaga aku yang terpaksa bekerja berterusan di pejabat. Katanya, kalau aku sihat dan bertenaga, baru sedap main nanti.

Aku rasakan bapa mentua aku benar-benar serius dan ghairah hendak main dengan aku. Aku tidak boleh mengalah. Aku juga perlu bersedia dengan fizikal dan mental. Aku tidak boleh kalah. Aku kena bertarung habis-habisan dengan bapa mentuaku. 

Pada hari cuti, aku telah bersedia untuk melayan nafsu bapa mertuaku main. Aku pun dah tidak tahan lagi. Ghairah nak main pun meluap-luap. 

Pada petang itu maka terciptalah sejarah kali pertama aku bermain badminton dengan bapa mentuaku di padang di hadapan rumahku.

Boleh tahan hebat bapa mentuaku bermain badminton. Termengah-mengah aku hendak membalas setiap pukulan bapa mentuaku. Aku lihat bapa mentuaku benar-benar puas.   

Sekian ceritaku main dengan bapa mentua. 

No comments:

Post a Comment