Friday 14 July 2023

KEBURUKAN HISAP VAPE DALAM KERETA

 
Hisap vape memang berbahaya. Tidak kisahlah di manapun ia dihisap. Keburukan bukan sahaja terjadi kepada manusia, bahkan juga kepada peralatan.
 
Majoriti pengguna sudah tentu sudah memahami risiko yang timbul akibat merokok di dalam kereta. Selain boleh menyebabkan kabin kereta berbau hapak, tingkah laku ini juga boleh merosakkan komponen penghawa dingin.
 
Tetapi pada masa kini, jenis peranti sedutan baharu telah muncul yang dipanggil rokok elektrik atau vape. Tidak seperti rokok konvensional yang dibakar, vape bergantung pada sistem penyejatan untuk menghasilkan asap.

Asap yang dihasilkan juga berbau segar dan tidak pahit. Ini telah menyebabkan sesetengah pemandu berpendapat bahawa vape di dalam kereta adalah bebas risiko dan bukan seperti rokok, tetapi andaian ini ternyata meleset.

Vape masih mempunyai risiko merosakkan komponen penghawa dingin kereta .
 
Walaupun kabin mungkin dilindungi daripada bau pedas, wap daripada vape yang terkumpul boleh memasuki saluran penyejuk dan mencemarkan komponen pemeluwap Penyejat putar boleh berlendir dan menyebabkan proses peredaran tidak optimum. 
Ini akhirnya menyebabkan penghawa dingin kereta tidak berasa sejuk.

Lagi pula wap vape relatifnya banyak berbanding rokok. Jadi kemungkinan lebih cepat kotor daripada rokok biasa amat tinggi.

Banyak kes penyejat hawa dingin tersumbat berpunca menyedut vape di dalam kereta. Komponen penyejat putar menjadi berlendir dan tersumbat. Jadi lebih baik jangan gunakan sebarang jenis rokok supaya komponen hawa dingin selamat.

Satu-satunya langkah pengendalian untuk penyejat putar berlendir ialah pembersihan menyeluruh. Proses ini agak ringkas, tetapi ia boleh berisiko jika pengguna lewat melakukannya. Penyejat putar yang berlendir akan lebih mudah terdedah kepada karat dan kakisan. Jika ini berlaku, proses peredaran penyejukan akan berkurangan dengan ketara.

No comments:

Post a Comment