Friday 12 June 2020

JIHAD MENENTANG KEMALASAN

Masyarakat muslim kita ramai yang berharta dan suka membantu. Ada membantu melalui badan bukan kerajaan (NGO) mahupun bergerak secara perseorangan.

Namun, jika kita tidak teliti dalam strategi kita membantu, dibimbangi kita bukan berjaya menghapuskan kemiskinan tapi meramaikan lagi golongan pemalas.

Untuk memberikan bantuan mungkin mudah. Namun, untuk mencabut akar masalah, mungkin tidak semudah sekadar menghulurkan bantuan wang ringgit.

Kita perlu gembeling tenaga mengubah mentaliti dan sikap 'malas'. Berjihad menentang kemiskinan tidak akan berjaya jika kita tidak berjihad menentang kemalasan.

Harta dunia ini dapat diperoleh dengan pemikiran yang bijak walaupun usahanya tidak begitu hebat. Jika akalnya hebat dan usahanya juga hebat, dengan izin Allah pasti banyak rezekinya.

Kedua, harta dunia diperoleh dengan kesungguhan usaha walaupun kebijaksanaan tidak begitu tinggi. Dengan kerajinan akan membina pengalaman. Dengan pengalaman, orang kurang bijak akan membuat keputusan yang bijak.

Akhirnya, dengan kerajinan dan pengalaman, rezeki yang banyak hadir ke dalam kehidupan.

Sebenarnya, memerangi kemalasan itu adalah tanggungjawab kita dalam beragama.

Sabda Nabi SAW: “Jika seseorang kamu mengambil talinya, kemudian membawa satu ikatan kayu api di atas belakangnya lalu menjualnya, maka itu lebih baik daripada dia meminta-minta kepada manusia, sama ada mereka memberikannya atau tidak” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Kata Anas bin Malik: “Aku mendengar Nabi SAW sering berdoa: “Ya Allah sesungguhnya daku berlindung denganMU daripada kerisauan dan dukacita, daripada lemah dan malas, daripada kebakhilan dan kebaculan, daripada bebanan hutang dan daripada ditewaskan oleh orang” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

No comments:

Post a Comment