Terdapat jurang besar perbezaan perbelanjaan antara
golongan kaya dengan golongan miskin. Ketika ada golongan miskin mengikat perut tiada apa yang hendak dimakan,
golongan berada pula berbelanja mewah memenuhi kehendak hati. Perkara ini
menjadi perkara biasa dalam semua masyarakat.
Memang tidak salah golongan kaya berbelanja apa
yang diingini. Itu juga satu motivasi
untuk berusaha gigih mencari kekayaan.
Apa yang dibelanjakan itu juga membentuk satu rantaian ekonomi yang
turut dinikmati golongan miskin.
Apa yang diharapkan daripada golongan kaya ialah
hulurkan sedikit simpati kepada golongan miskin. Ringankan tangan untuk menghulurkan bantuan
yang pastinya tidak akan mendatangkan bebanan ekonomi kepada diri sendiri.
Sesungguhnya golongan kaya diuji sama ada
bersyukur dengan apa yang dimiliki dengan membelanjakan ke arah kebaikan. Manakala golongan miskin pula diuji adakah
reda dengan apa yang terjadi terhadap dirinya.
Dalam Islam telah terdapat mekanisma wajib iaitu
zakat yang mesti ditunaikan oleh golongan kaya yang cukup syarat wajib
zakat. Jika perintah agama ini
dilaksanakan sepenuhnya, nasib golongan miskin akan terbela.
Sekarang ini sistem pungutan zakat di negara kita
semakin bertambah bersistematik yang diuruskan oleh pakar dan berjaya
mengumpulkan jumlah yang besar untuk manfaat golongan yang layak menerimanya.
Jumlah yang wajib dikeluarkan zakat adalah
dianggap sebagai milik golongan yang layak menerimanya. Pemilik asal haram daripada terus memegang
jumlah harta yang sepatutnya dikeluarkan zakat itu.
Orang yang enggan mengeluarkan zakat tergolong
sebagai tidak sempurna imannya kerana mengeluarkan zakat adalah salah satu
daripada Rukun Islam yang menjadi tonggak kesempurnaan keislaman seseorang.
Mengeluarkan zakat adalah cara untuk membersihkan
harta. Harta yang bersih lebih subur dan
diberkati. Ia umpama seperti dahan pokok
yang berpenyakit perlu dipotong. Jika
tidak dipotong, penyakit akan merebak ke dahan lain. Sebalik, selepas dipotong, akan tumbuh tunas
lain yang lebih segar.
Selain zakat, satu lagi tuntutan syariat ialah
bersedekah. Islam tidak menetapkan
syarat untuk mengeluarkan sedekah, asalkan mampu melakukan dan tidak pula
mendatangkan mudarat kepada diri sendiri.
Sikap sesetengah individu yang bersedekah tanpa
menghiraukan keperluan sendiri dan keluarga adalah ditegah. Utamakan dahulu keperluan diri sendiri dan
ahli keluarga, baru difikirkan untuk orang lain. Peraturan ini bukan melahirkan sikap
mementingkan diri, tetapi satu keperluan dalam kaedah fikah.
No comments:
Post a Comment