Friday 10 February 2023

GUNA KELAJUAN UNTUK KEBAIKAN

 
Pengguna internet yang sudah lama menggunakan kemudahan tersebut sudah pasti dapat membezakan betapa kelajuan telah bertambah dengan ketara.
 
Kalau dibuat perumpamaan, pada tahun 1990 dahulu kelajuannya sekadar kura-kura berjalan, meningkat seperti arnab berlari pada tahun 2000, dan bertambah lagi seperti kuda berlari (70 km/jam) pada tahun 2010. Sekarang ini kelajuan diumpamakan seperti singa (80 km/jam) dan mungkin kurang lima tahun lagi kelajuan itu seperti hebatnya cheetah berlari dengan kelajuan 110 km/jam. Cheetah adalah haiwan paling laju berlari di atas muka bumi ini.
 
Kembali kepada kelajuan internet yang semakin laju, sudah pasti memberi banyak manfaat kepada pengguna. Banyak urusan dalam talian dapat dijalankan dengan lancar dan cepat.
 
Pun begitu, jangan kita menyalah guna kelajuan internet untuk melakukan perkara dosa. Membuat hantaran perkara bersikap fitnah, mengumbat, adu domba, provokasi dan sebagainya. Semakin laju internet, semakin laju dosa masuk akaun kita untuk dibawa ke akhirat nanti.
 
Berhati-hati dengan kelajuan ....

No comments:

Post a Comment