Sunday 19 March 2023

RIPARIAN HAL BERKAITAN TEBING SUNGAI

Perkataan “riparian” adalah istilah undang-undang berkaitan dengan hak pemilik tanah yang sah di sisi undang-undang ke atas kawasan tebing sungai, contohnya hak untuk menangkap ikan, sebagai laluan perhubungan dan sebagainya. Riparian juga adalah merujuk kepada orang yang tanahnya terletak di tebing sungai.  

Jika disebut spesies pokok riparian, ia merujuk kepada kelompok dan jenis tumbuhan yang tumbuh di sekitar/sepanjang tebingan sungai yang membentuk ekosistem sungai.
 
Ekosistem sungai meliputi pelbagai jenis ekosistem termasuk tebing sungai, dataran banjir dan tanah basah. Ekosistem riparian mewakili habitat yang lebih basah, lebih sejuk dan lebih rapat daripada kawasan dataran tinggi yang bersebelahan dan akibatnya cenderung menyokong komuniti yang mempunyai biologi, produktif dan pelbagai.
 
Ekosistem sungai juga menyediakan banyak fungsi dan perkhidmatan ekosistem penting, khususnya dalam mengatur iklim mikro dan kualiti air, mencegah hakisan tebing sungai dan meningkatkan kestabilan bentuk muka bumi, mewujudkan jaringan makanan akuatik dan daratan serta menyediakan habitat untuk pelbagai organisma akuatik, amfibia dan daratan.
 
Walaupun terdapat nilai-nilai tersebut, ekosistem riparian juga merupakan beberapa ekosistem yang paling terancam disebabkan oleh kedudukannya yang dekat dengan aktiviti manusia yang tidak terkawal.
 
Antara jenis pokok yang berada biasa berada di tebing atau berhampiran kawasan sungai ialah marang parang, nipah, geli-geli, bebaru, berembang dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment