Sistem waktu 24 jam merupakan amalan penjagaan
waktu yang mana sehari menjangkau dari tengah malam ke tengah malam dan
terbahagi kepada 24 jam yang ditandai oleh jam-jam yang berlalu sejak
tengah malam, dari 0 hingga 23.
Sistem ini adalah yang paling banyak digunakan
di dunia pada masa kini, dan juga piawaian antarabangsa untuk notasi
waktu. Dalam amalan perubatan, jam 24 jam umumnya digunakan dalam
pendokumenan jitu untuk mengelakkan sebarang kekaburan berkenaan
peristiwa-peristiwa dalam sejarah perubatan seseorang pesakit.
Jam 24 jam juga dikenali ramai
sebagai waktu tentera atau waktu astronomi.
Sebenarnya, sistem 24 jam sudah digunakan
berkurun-kurun lamanya, khususnya oleh ahli sains, ahli astronomi dan
pelayaran. Terdapat banyak contoh jam lama yang dibina dengan sistem 24 jam,
termasuklah Orloj yang terkenal di Prague dan jam pintu Shepherd di
Greenwich.
Di Persidangan Meridian Antarabangsa
pada 1884, Lewis M Rutherfurd mengusulkan: “Bahawa hari semesta ini akan
dijadikan hari suria min yang bermula pada ketika tengah malam min di meridian
asal untuk seluruh dunia, berbetulan dengan bermulanya hari dan tarikh awam
untuk meridian tersebut, dan dikira dari kosong hingga dua puluh empat jam.”
Resolusi ini diterima guna oleh persidangan tersebut.
Menurut laporan akhbar Times London pada 1886, jam 24 jam sudah pun digunakan untuk perkhidmatan keretapi Canadian Pacific Railway di Port Arthur.
Negara terawal yang memperkenalkan sistem
24 jam ke seluruh negara adalah Itali pada tahun 1893, disusuli pula oleh
negara-negara lain: Perancis menerima gunanya pada tahun 1912 (tentera Perancis
pada 1909), diikuti oleh Denmark (1916), dan Yunani (1917).
Menjelang 1920, Sepanyol, Portugis,
Belgium, dan Swiss telah beralih, diikuti oleh Turki (1925), dan Jerman (1927).
Menjelang awal 1920-an, kebanyakan negara di Amerika Latin turut menerima pakai
sistem 24 jam.
Resolusi ini diterima guna oleh persidangan tersebut.
Menurut laporan akhbar Times London pada 1886, jam 24 jam sudah pun digunakan untuk perkhidmatan keretapi Canadian Pacific Railway di Port Arthur.
No comments:
Post a Comment