Perspektif masyarakat hari ini cenderung
melihat pencapaian anak-anak dalam peperiksaan sebagai kayu pengukur kejayaan
mereka. Pelajar yang berjaya mendapat seberapa banyak A bakal berasakan harga
diri meningkat serta mendapat pengiktirafan daripada keluarga dan masyarakat.
Bagi yang kurang cemerlang pula, mereka
mungkin berasa rendah diri atau disisihkan. Akibatnya, mereka mungkin mengalami
tekanan perasaan yang amat kuat.
Sekiranya tekanan perasaan tersebut tidak
dapat dikawal lagi, maka mereka mungkin mengambil tindakan di luar kawalan
sebagai cara untuk melepaskan tekanan.
Persoalannya, bagaimanakah caranya kita
membantu para pelajar dalam mengawal emosi agar tindak tanduk mereka sentiasa
berada dalam kerangka kewarasan akal fikiran.
Oleh yang demikian adalah amat penting bagi
pelajar Muslim mempunyai motivasi yang terbimbing dalam menghadapi cabaran
dunia pembelajaran. Dengan memahami konsep menuntut ilmu demi memenuhi tuntutan
agama maka kita akan lebih bersemangat serta bertawakal dalam proses
pembelajaran kita.
Walau apa pun ganjaran berbentuk kebendaan
seperti gred A yang kita inginkan hasil kejayaan kita cemerlang dalam
peperiksaan, kita perlu ingat bahawa ganjaran tersebut hanyalah merupakan alat
untuk menambah motivasi kita untuk terus berusaha.
Namun matlamat atau niat sebenar kita untuk
belajar perlulah dibetulkan iaitu semata-mata kerana Allah.
Faktor niat ini juga dapat mempengaruhi cara
penerimaan kita terhadap apa jua keputusan yang diterima kelak. Seandainya
matlamat utama kita ditetapkan atas dasar gred A semata-mata, apabila kita
gagal mencapainya maka kita mungkin akan berasa amat kecewa.
Hal ini mungkin mendorong ke arah perasaan
putus harapan atau menyalahkan takdir. Tetapi sikap sedemikian bercanggah
dengan apa yang dianjurkan dalam Islam. Islam sebaliknya mengajar umatnya untuk
berusaha sebaik mungkin dan bertawakal kepada Allah terhadap hasil yang bakal
diterima.
Pada dasarnya segala kurniaan Allah sama ada
berbentuk kesenangan atau kesusahan merupakan ujian untuk kita.
Jika kita mendapat nikmat kesenangan adakah
kita bersyukur dengan nikmat tersebut atau adakah kita menjadi semakin lalai
daripada mengingati Allah? Jika kita mendapat ujian kesusahan adakah kita
bersabar dan terus berusaha atau adakah kita berasa keluh kesah dan berputus
asa?
Sebagai pelajar, keputusan peperiksaan yang
kita terima juga adalah ujian untuk kita. Adakah kita bersyukur kepada Allah,
merendah diri dengan keputusan yang cemerlang atau kita mendabik dada,
berbangga-bangga serta berasa takbur dengan usaha kita selama ini.
Bagi yang berjaya, kita seharusnya bersyukur
atas kejayaan tersebut dan bersimpati terhadap mereka yang kurang berjaya. Kita
juga tidak sepatutnya berbangga-bangga atau menunjuk-nunjuk kejayaan tersebut
kerana ia boleh menimbulkan rasa sakit hati atau jelik insan lain yang kurang
bernasib baik.
Walaupun usaha gigih kita selama ini ternyata
membuahkan hasil, namun kita harus sedar bahawa segalanya datang dari Allah.
Kejayaan kita juga adalah dengan izin-Nya. Usaha kita hanyalah sebagai asbab
kepada kejayaan tersebut.
Walhal dengan usaha yang sebaik mungkin namun
Allah menetapkan rezeki kita tidak seperti yang kita harapkan, maka hal
tersebut akan berlaku jua. Jalan yang terbaik adalah dengan berasa reda dengan
apa jua keputusan yang didapati, kerana Allah mengetahui apa yang terbaik untuk
kita.
Perasaan sedih yang dialami bagi mereka yang
gagal mencapai matlamat peperiksaan pula adalah satu perkara yang normal. Di
sini kesabaran kita menjadi benteng pertahanan daripada kesedihan yang melampau
dan keluh kesah.
Dengan memahami bahawa keputusan tersebut
sebagai satu ujian serta memerlukan kita untuk bersabar dan bermuhasabah, maka
kita akan berasa lebih tenang malah mendapat ganjaran pahala atas kesabaran
kita.
Justeru, konsep qada dan qadar perlu difahami
oleh para pelajar agar tekanan emosi yang dialami akibat keputusan peperiksaan
yang kurang cemerlang dapat dikawal dan disalurkan kepada cara yang betul.
Ada juga yang tidak ambil kisah akan
keputusan yang didapati, namun hal ini juga merupakan satu kerugian kerana
tidak mempelajari hikmah serta melakukan muhasabah daripada pencapaian sendiri.
Kegagalan mencapai matlamat peperiksaan perlu dilihat sebagai satu maklum balas
berkenaan usaha yang kita telah lakukan selama ini.
Dalam hal ini, para ibu bapa berperanan untuk
memberikan kata-kata perangsang kepada anak-anak agar terus berusaha untuk
peperiksaan yang akan datang. Ibu bapa juga perlu menyedari bahawa kepintaran
atau kreativiti pelajar bukan sahaja tercermin oleh keupayaan mereka untuk
menjawab soalan peperiksaan semata-mata.
Sememangnya terdapat sebilangan anak-anak
dengan kurang potensi dalam akademik. Anak-anak sedemikian perlu diterokai dan
diasah bakat dan potensi mereka dalam bidang lain yang bermanfaat agar kelak
tetap menjadi insan yang berguna.
Selain itu, ibu bapa juga perlu menjadi
tempat anak-anak berkongsi permasalahan dalam pelajaran mereka. Peranan
sedemikian dapat berlaku dengan adanya suasana yang sihat dalam hubungan
kekeluargaan.
Tidak dinafikan bahawa kejayaan dalam
peperiksaan adalah penting bagi menjamin masa depan yang lebih cerah serta
menjadi tiket melangkah ke tahap pembelajaran yang lebih tinggi.
Namun pada masa yang sama pelajar Muslim
perlu memahami kembali tujuan mereka belajar agar dapat sentiasa dihubungkan
dengan matlamat hidup sebagai seorang Muslim.
Insya-Allah dengan niat serta kaedah
pembelajaran yang betul kita bukan sahaja akan beroleh keputusan yang cemerlang
malah mendapat ganjaran pahala serta keberkatan atas usaha kita.
No comments:
Post a Comment